Plan för årets odlingsäsong

Jag har en positiv inställning för årets odlingssäsong, jag har många bollar i luften och jag känner att det kommer bli riktigt bra. Vad har jag då för plan för odlingsäsongen i år? Jo det ska jag berätta!
 
 
Trädgårdslandet kommer att delas upp i tre delar, förutom det som redan finns på plats i landet (jordgubbs- och smultronplantor, gula hallon, röda och svarta vinbär, rabarber och vitlök satta i höstas.) så ska det sås/sättas rödlök och gullök, majs, palsternacka, morötter, söt fänkål, purjolök, skärbönor, aubergine och squasch. Potatisen ska få en egen drivbänk som ska stå mellan trädgårdslandet och åkern, denna drivbänk är ett utav mina projekt i vår. Den ska jag bygga från grunden. Utöver det ska chili, körsbärstomater och bifftomater få stå i pallkragar intill garagets långsida mot söder. Dessa pallkragar ska utrustas med ameringsnät mot väggen så tomaterna får både stöd och något att klättra emot. Sedan är min tanke att jag ska köpa in ett äppelträd och ett päronträd. Även grönkål ska sås men var har jag inte kommit underfund med än.
 
            
 
Då många utav de grönsaker jag ska odla behöver försås så var jag inte sen med att dra nytta av min iver i början av Februari och så chili och auburgine. Chilin sådde jag i vanliga minidrivhus till 24 plantor och jag sådde sorterna "Piment d´Espelette" och "Cayenne long slim", auburginen sådde jag i plastlådorna som körsbärstomaterna ligger i när man köper dom från till exempel Ica och sorten heter "Moneymaker Nr.2´F1".
 
Sommarpurjolöken strösådde jag i en plastback(med borrade hål i) den 20 Februari och de började titta upp den 26 Februari, knappt en vecka efter sådd. Här har jag många funderingar, på påsen står det att den ska sås i Mars för förodling men efter att ha läst på olika odlingsbloggar (tex farbror grön och skillnadens trädgård) så kan man med fördel så purjolöken redan i februari för att sedan klippa den två-tre gånger innan utplantering. En annan funderare är att på påsen står det även att purjolöken gror efter 15-20 dagar efter sådd (beroende på temperatur). Nu grodde min purjolök efter 6 dagar. Som sagt strösådde jag den i en plastback som jag har haft lockat på för att bilda kondens och som sedan har stått under extraljus tillsammans med chilin och auberginen. Det står inte att purjolöken kräver extra ljus och kanske är det därför som den har grott tidigare. Som sagt, funderingar!
 

Kommentera här: