Bifftomaterna

Igår åkte bifftomatsfröerna ner i jorden, knappt en vecka efter resten utav tomaterna. Så nu har jag 4 olika tomatsorter som förkultiveras ovanpå mikrovågsugnen. Just den bifftomaten jag sådde är av sorten Marmande och är en fransk kulturarv.
 
 
Det blev nio fröer som åkte ner i de små plastkrukorna som jag hade sparat just för bifftomaterna. Som ni ser så har tre små plantor kommit upp utav tomatsorten Tigerella. Jag hoppas verkligen att fler väljer att komma upp de närmsta dagarna.
 
 
Är det inte helt otroligt att dessa små fröer ska bli till en stor planta som kommer inta en höjd på mellan 1,5 till 2 meter. Jag tycker i alla fall det är helt otroligt, det är så spännande och hoppas att även dessa fröer snart väljer att gro fram. 
 
Något som jag aldrig tog bild på men som jag också gjorde var att så tre kärnor utav Butternutpumpa. Fröna har jag tagit från en pumpa köpt på Coop, jag har faktiskt för en gång skull inte läst på om hur man ska göra när man sår just butternutpumpa utan valt att helt experimentera med dessa kärnor. Mycket för att dessa tre eller åtminstone en är till en skoluppgift precis som Bitonto-tomaterna jag sådde 2 Mars. Uppgiften är att man ska så något som man alltid velat prova. Jag har väl aldrig riktigt tänkt på att odla pumpa och ännu mindre Butternutpumpa då vi sällan äter det men när vi en dag gjorde middag på just den pumpa och en vän till mig och F valde att skrapa ut kärnorna med tanken att jag skulle använda dom till att så tog jag tillfället i akt och drog nytta utav det. Så nu ska vi se hur detta slutar.

Kommentera här: