Nu sås det för fullt

I torsdags gick startskottet för fröerna som skulle sås nu i Mars och nu börjar jag få svårt att veta var jag ska göra av alla minidrivhus, och var skulle jag få alla extraljus ifrån? Lösningen var inte långt ifrån och minidrivhusen åkte upp på mikrovågsugnen där dom får stå under ljusrör. Varm och ljust. 
 
 
I två minidrivhus sådde jag 9 Körsbärstomater av sorten Gardener´s Delight, 6 Kruktomater av sorten Bitonto, 9 Tomater av sorten Tigerella (som är första gången jag sår) och 3 plastkrukor med Portlak av sorten Yellow. I en plastbytta bredsådde jag fröer från portlak, plocksallat, rocula och sallatshuvud, här ska det bli spännande att se om fyra olika sallater kan klara av att dela på plastbyttans utrymme. Jag har aldrig gjort en breddsådd med olika fröer förut och jag började genast undra om jag verkligen skulle gjort så när jag väl hade gjort det, så nu får vi se om det blir lyckat eller ett misslyckande som även ni kan lära er utav. Lär er av mina misstag men våga även göra egna! Sedan sådde jag även en breddsådd med Basilika i en breddsådd, en krydda som jag aldrig sått själv utan bara planterat plantor köpta på Ica. Tillsist så stoppade jag ner 7 fröer av stockrosor i varsin plastkruka, det ska bli spännande att se hur detta artar sig och om jag är tillräckligt tidigt ute för att få dom att blomma redan i år.
 
 
 
 
 
I den lilla vita plastkrukar? Ja där är också en kruktomat sådd, men den stackaren ska få stå i skafferiet i tre veckor. Nej det är inte självvalt utan ett experiment som vi gör i skolan nu, Biologi och Ekologi står som tema i årets termin så här ska det odlas på högskolans begäran också.

Kommentera här: