Inspiratörer

Jag tänkte skriva lite om vem som som inspirerar mig inom odling och självhushållning.
 
  • Såklart som för resten utav alla självhushållnings och odlingstokiga i Sverige inspireras även jag utav Gutav och Marie Mandelmann. Jag följer slaviskt programmet varje torsdag och kan stolt säga att "Självhushållning på djupadal" ingår i min samling böcker med odling och självhushållning. Har övertalat F att vi ska besöka deras gård till sommaren då det trots allt inte ligger allt för långt ifrån oss.
 
  • Johannes Wätterbäck aka Farbror Grön har under den senaste månaden blivit en stor inspiratör för mig, främst inom chiliodlingen. Sätter gärna igång ett avsnitt av hans poddcast "Två odlare emellan" (som har har tillsammans med Sara Bäckmo) när jag gör hushållssysslor, virkar eller trädgårdsarbetar. Att få ta del av information och tankar kring odling av alla dess slag är något jag verkligen gillar.
 
  • Sara Bäckmo som både skrivet på bloggen Skillnadens trädgård, skrivit boken med samma namn och har tillsammans med Johannes Wätterbäck poddcasten "Två odlare emellan" är även hon en stor inspirationskälla, faktumed att hon nog är det störta just i skrivandets stund. Jag blev överlycklig när jag insåg att Sara ska komma ner och hålla föredrag på Alunbrukets Kaffestuga i sommare, gissa vem som kommer boka plats till det!
 
Dessa tre odlare och självhushållare är dom som inspirerar mig mest i min strävan efter självförsörjning. Men som ni förståt har jag en det böcker om just odling och självhushållning nu som jag plockat på mig sedan i julas. De böcker jag har är:
  • Självhushållning i praktiken - Maria Österåker
  • Självhushållning på Djupadal - Marie och Gustav Mandelmann
  • Höns - raser- skötsel - uppfödning - Karin Neuschütz, Kristina Odén och Tore Hagman
  • Skillnadens trädgård - Ett ekologiskt trädgårdsskafferi - Sara Bäckmo
  • Självhushållning - John Seymour (Lånad av en vän)
Dessa böcker bläddrar jag i titt som tätt och får så mycket inspiration, jag är en sådan människa som gillar att vara lite påläst. Det är ju trots allt lite läskigt att ge sig ut i något man inte känner sig hemma med. Men med odlingen är det rätt roligt att prova sig fram och lära sig utav sina misstag, svårare är det med hönsen då det är levande varelser så där känner jag att det krävs att vara påläst och väl förberedd.
 

Kommentera här: